Deel 4. Aso trip - Reisverslag uit Kumamoto-shi, Japan van Marion - WaarBenJij.nu Deel 4. Aso trip - Reisverslag uit Kumamoto-shi, Japan van Marion - WaarBenJij.nu

Deel 4. Aso trip

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

11 Januari 2018 | Japan, Kumamoto-shi

*** English below

De avond voor mijn verjaardag kwam een goede vriend langs om voor mij Happy birthday te zingen. Verder hebben we samen taart gegeten terwijl we dokter House keken :)

De volgende dag (30 december) stond ik vroeg op. Vandaag (jaja m’n verjaardag!) ging ik op reis naar Aso! Om 09.00h had ik afgesproken met Xu op Hakata station om daar de bus te pakken. Na de bus, een trein en opnieuw een andere bus, kwamen we aan in Aso. Daar zijn we naar ons backpack hostel gelopen en hebben we onze bagage achtergelaten (konden nog niet inchecken) om daarna op pad te gaan. We wilden richting de vulkaan lopen, maar dit was nogal optimistisch en niet haalbaar (veels te ver). Maar dit maakte niet uit, het was mooi weer en een goede wandelingen en we hebben nog zelfgemaakt aardbeien ijs gegeten van een aardbeienboerderij. Terwijl we de liedjes “I’m yours”and “Your beautiful” (de enige liedjes die Chineze mensen kennen) aan het zingen waren, arriveerden we weer bij ons hostel. Dit keer konden we inchecken. Het was een erg mooi hostel waarin veel internationale mensen overnachtten. Er was een gedeelde keuken waarin je gratis koffie en thee mocht pakken, een boekenkast (hondana in het Japans) met allemaal manga’s en een lekkere warme openhaard. Boven waren de slaapkamers en in de dormitory sliepen 4 mensen op 1 slaapzaal. Dus we deelden onze kamer met twee andere personen (wat erg goed beviel, geen snurkende mensen :)).
In de avond zijn uit eten gegaan in een restaurant (in japan kan je vaak al eten van 600yen, hoewel de meeste restaurants ongeveer rond de 1000 yen zijn (€7,60). Met een volle buik zijn we daarna richting de hotspring (onsen) gegaan. Het water werd verwarmd door een geiser.

Dag 2: Xu en ik zijn aardig vroeg opgestaan om de bus te nemen naar de vulkaan. Helaas was het weer niet zo goed (erg bewolkt) en dit werd zelfs erger naarmate we hogerop kwamen. In de bergen hadden we zelfs niet meer dan 20 meter zicht wat erg jammer was aangezien we geen bergen, vulkanen en andere natuur zagen. Bij de eerste busstop zijn we uitgestapt en naar het Aso vulkaan museum gegaan. Het was een klein museum, niet heel bijzonder, maar we hebben weer wat geschiedenis en aardrijkskunde lesjes opgedaan. Omdat we dachten dat we nog een halfuur hadden voordat de bus kwam om ons naar de volgende stop (de vulkaan) te brengen, hebben we nog even een groene melk thee gedronken (ze hadden alleen maar dit of koffie, dus ja het werd thee). Maar dit was echt NIET lekker, veels te zoet. Daarna kwamen we erachter dat we ook nog eens de bus hadden gemist, tja op het verkeerde busschema gekeken.. Dus het werd lopen wat ongeveer 20 minuutjes was, dus wel oke. Wel wat het soms een beetje eng aangezien we niet veel zicht hadden en er ook auto’s rijden, maar gelukkig doen onze oren ook goed werk :). De volgende stop was de vulkaan zelf. Helaas was de skilift dicht en konden we dus niet superdichtbij komen. Wel goed nieuws, want even later losten de wolken ook op en konden we eindelijk iets meer zien. Het was echt heel erg mooi (en koud, sneeuwstormpjes). Op de top van de bergen lag ook sneeuw. Verder zagen we de rook uit de vulkaan komen (rook niet naar zwavel, misschien stond de wind de andere kant op?). Op de terugweg konden we ook de andere non-actieve vulkaan zien die begroeid was met gras. Woaah zo mooooi!
‘s Avonds zijn we met de bus naar Kumamoto gegaan (ongeveer 2 uurtjes met de bus). Daar wat gegeten en geprobeerd om het kasteel te bekijken. Helaas is deze nog gesloten door de aardbeving van 2 jaar terug. Verder hebben we karaoke gedaan (erg grappig en leuk) en rond 12 uur ’s nachts zijn we naar de tempel gegaan om nieuwjaar te vieren. Het was erg druk bij de tempel. Helaas was er geen dienst (wat we eigenlijk wel verwacht hadden, dus beetje een tegenvaller), maar we hebben ons goed het nieuwjaar ingezegend. Verder hebben we nog een voorspelling gekocht, maar deze was niet erg positief, dus hebben we hem maar op het tempel bord gehangen. Daarna zijn we naar een internationale bar gegaan waar we zijn gebleven tot 7 uur ’s ochtends, aangezien toen pas de eerste bus terugging naar Aso. In de internationale bar waren maar 6-8 mensen, maar het was zooo leuk! We hebben vrienden gemaakt, champagne gedronken, gedanst en karaoke gedaan. Was echt een leuke avond/nacht. Akemashite omedetou! Oftewel happy newyear!

1 januari hebben we erg weinig gedaan. Vooral in bed doorgebracht en wat manga’s gelezen, thee gedronken en wat gegeten. De volgende dag zijn we naar de Asofarm gegaan (een park waar je kan overnachten, maar ook veel te doen is). Ook hebben ze hier dieren wat erg leuk was. We konden capibara’s en mara’s aaien en voeren. Het weer was ook supergoed en verder wilden we nog naar een waterval wandelen, maar blijkbaar was de straat afgesloten door de aardbeving en dus konden we deze helaas niet bezichtigen.
’s Avonds gingen we terug naar huis en het was 1 lange file, dus ik denk dat we er ongeveer 4 uur over hebben gedaan…

De volgende dag was mijn laatste vakantiedag. Samen met Paren ben ik naar de fukuoka tower gegaan (waarop je een mooier uitzicht hebt als het donker is en dus hebben we hem niet beklommen). Verder zijn we naar een kattencafé gegaan (neko café keurig, jaja de naam is nederlands! Neko betekent trouwens kat). Het was erg leuk, maar volgens mij waren de meeste katten moe van alle andere eerdere gasten (zaten bovenin op een rustig plekje). Maar was erg leuk en we hebben toch nog even met ze gespeeld :).

Vorig weekend ben ik naar het strand gegaan. Opnieuw supermooi weer en lekker uitgerust.

Gisteren (woensdag) had ik mijn eerste kendo les. Kendo is een japanse vechtsport (check youtube). Ik ben samen met een japans meisje gegaan die ik al eerder had ontmoet. Ze gaf me een shinai (bamboe zwaard) en ik dacht dat ik het mocht lenen, maar aan het eind zei ze dat haar leraar het aan mij had gegeven. Woaah supercool cadeau en ik ben super dankbaar! De kendo zelf was er leuk en gaaf om te doen en ik heb veel geleerd. Aanstaande vrijdag ga ik weer! Wel leggen ze alles uit in het japans wat dan eindigt in handen en voeten gebaren, maar uiteindelijk snappen we elkaar :) Ging best goed eigenlijk. Ze duwen m’n handen gewoon om het zwaard heen of pakken m’n armen vast als ik weer eens te veel m’n spieren aanspan in plaats van ze te ontspannen. Erg gaaf!

___________________

The evening before my birthday, a friend came over and sang the happy birthday song for me. Furthermore, we ate some birthday pie while watching Dr. House :)

The next day (30th of December) I woke up early, because on this day (yes indeed my birthday), I was going to travel to Aso! At 09.00 o’clock I met Xu at the Hakata station, where we waited for our bus to Aso. After a bus, train and again a bus we arrived. We went to our backpack hostel and stored our luggage there (because we couldn’t check in yet). Next, we went for a walk. We wanted to walk to the Vulcan, but this was too optimistic (way too far). However, we had a nice walk and ate some selfmade strawberry ice from a strawberry farm. While singing the songs “I’m yours” and “you're beautiful” (the only international songs Chinese people know) we arrived again at our hostel and checked in. Our hostel was really nice with a lot of international people. There was a shared kitchen with coffee and tea for free, a bookcase (hondana in Japanese) with a lot of manga’s and a nice and warm fireplace. Upstairs was our dorm and four people slept in each room, so we shared our room with two other persons (which was really okay, no snoring etc).
In the evening, we went for dinner to a really good and nice restaurant and afterwards we went to a hotspring (onsen). The water of this hotspring was heated by a geyser.

The second day in Aso, Xu and I woke up quite early and went to the vulcan by bus. However, the weather was not that good (very cloudy) and when going up the mountain we couldn’t see more than 20m, which was quite bad because we couldn’t see mountains,vVulcans, nature etc. But at our first busstop we went to the Aso Vulcan museum. It was a small museum, with some vulcan history and geography lessons. Because (we thought) we still had half an hour till the bus would bring us to the next stop we bought some green milk tea (because they only had this or coffee). However, it was really disgusting, way too sweet. Furthermore, we found out that we missed the bus, we looked at the wrong schedule.. So we just walked to the next stop, which was about 20 minutes. However, this was sometimes a bit scary because we couldn’t see the cars that well because of the clouds. The next stop was the vulcan itself. Unfortunately, the ropeway was closed. But good news, the clouds went away! So finally we could see something! It was really beautiful and at the top of the mountain was some snow. Furthermore we saw the smoke coming out of the vulcan (didn’t smell bad btw). At our way back, we also saw another inactive vulcan, which was grown over by grass. Sooooo beautiful!
In the evening we went to Kumamoto by bus (about 2h drive). We ate something and had a look at the famous castle. However, the castle is closed because of the earthquake 2 years ago. After the walk we did some karaoke (very funny!) and around 12 o’clock we went to a temple to celebrate and pray for the new year. There were a lot of people, there was a line about 100m. Also we bought a small letter at the temple that ‘predicted our life’. Unfortunately these were not that positive so we just putted them on the temple ‘plate’. Then we went to an international bar where we stayed till 7 o’clock in the morning, because that was the time that the first bus went back to Aso. In the international bar there were only 6-8 persons, but we had so much fun! We made some friends, drank champagne, danced and played karaoke. A really nice night! Akemashite omedetou (happy newyear)!

The first of January we didn’t do a lot. Stayed in bed, read some manga’s and ate something. However, the next day we went to the Asofarm. We saw a lot of animals, petted them (capibara’s and mara’s) and had fun. The weather was really good again and we also wanted to walk to a waterfall, but the road was closed because of the earthquake, so we couldn’t go there unfortunately. In the evening we went home again and there were traffic jams everywhere, so it took about 4hours I think…

The next day was my last day of holidays and I went with Paren to Fukuoka tower (which is more beautiful at night than during the day, so we didn’t climb it). We also went to a cat café which had cute cats, but I think most of them were exhausted by the people who visited that day earlier. But it was nice and we played with them :).

At the weekend I went to the beach, it was super nice weather and it was really relaxing.

Yesterday (Wednesday) I went to Kendo together with a Japanese girl which I met before. She gave me a shinai (bamboo sword) and I thought I was just borrowing it, but in the end she said it was from her teacher and that I can have it. WOAAH so nice gift! The kendo itself was really nice, I learned a lot and I want to go again this Friday! However, they explain it in Japanese so it is more like hand/feet talk and they just place my hands on the sword instead of saying where I have to place them. But this works :)

• 11 Januari 2018 - 16:01

Marjorie Wijering:

Hoi die Marion wat een prachtig verslag!!! Wat maak je veel mee... Ik geniet van je avonturen!! En gaat nu he echte stage-werk verder?? Is dat zwaar? Heel veel succes en ook heel veel plezier toegewenst . We wachten met smart op het vervolg van je Japan-verslag!!Veel liefs oet Weersel Marwo

• 31 Januari 2018 - 16:17

Odette:

Hoipiepeloi!

Wat ben je toch ook een stoertje! Hoor je nog zo zeggen dat je geen grote lappen tekst zou schrijven, gelukkig typ je best veel van je trip, lees het met plezier (..en lichtelijk jaloers moet ik toegeven