Deel 8. Sakura & Shikashima - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marion - WaarBenJij.nu Deel 8. Sakura & Shikashima - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marion - WaarBenJij.nu

Deel 8. Sakura & Shikashima

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

04 April 2018 | Japan, Fukuoka

*** English below

Time flies when you are having fun.. Jap, helaas nog maar een paar maand te gaan…

De lente is hier begonnen, hoewel ik het misschien beter zomer kan noemen. Het is nu al erg warm hier en de temperaturen zijn ongeveer zo hoog als in de zomer in Nederland (20-24 graden op het moment). Verder is de sakura hier begonnen, erg mooi. Ik ben de afgelopen weken drie keer naar Ohori park gegaan om deze bloemen te bewonderen en van het weer te genieten. De eerste keer ben ik met twee vrienden (Xu en Teppei) naar het park gegaan en de week erna met Seigen. We zijn de vogels gaan voeren en ipv het brood in het water te gooien, gooiden we het in de lucht. Blijkbaar zijn deze vogels zo snel dat ze het vanuit de lucht al vangen, was erg leuk om te doen :) Daarna zijn we naar een (Japans) Italiaans restaurantje gegaan en hebben we pizza en pasta gegeten.

De week erop, hadden Seigen en ik een bootje gehuurd om daarmee (al zingend) het meer over te roeien.
Op woensdag 21 maart (een nationale dag in Japan en dus was ik een dagje vrij) had ik afgesproken met Peter, een vriend uit Egypte. Helaas was dat een van z’n laatste dagen hier na 2 jaar in japan te hebben gewoond. We zijn wat gaan eten en hij heeft me daarna wat nieuwe liedjes op mijn ocarina geleerd. Erg leuk instrument!

Diezelfde avond ben ik naar de bioscoop gegaan (een Engels-gesproken film). We gingen naar ‘Tomb Raider’, wat een leuke en spannende film was. Helaas leek het wel erg op Indiana Jones en de aftermovie kon een James bond aftermovie zijn, dus erg orgineel was het opzich niet. Maar toch erg genoten en uiteindelijk nog naar een japans gamecenter gegaan (die hebben ze hier overal) om Mario Karts te spelen (en natuurlijk gewonnen, jouzu! (skillfull) :)).

Vorige donderdag ben ik met Thi (een Vietnamees meisje, gaat volgend jaar in Utrecht studeren) wat gaan eten. Het plan was om hotpot te gaan eten, maar het restaurantje waar wij heen wilden was gesloten en uiteindelijk zijn we yatai gaan eten (m’n eerste keer yatai). Yatai is erg bekend in Fukuoka. Het zijn kleine eettentjes op straat, op wielen. ’s Avond komen de eigenaren met deze tentjes de stad in. Er kunnen ongeveer 5-10 mensen tegelijk eten. Het is erg klein en je kan er barbecuevlees, etc eten maar vaak hebben ze er ook ramen (noodles) etc. Superlekker en een echte aanrader voor als je in Fukuoka bent!

De dag erna ben ik naar Ohori park gegaan (alweer haha). Dit keer in de avond en hebben we het gecombineerd met een bezoekje aan het kasteel (het kasteel is er niet, dit is lang geleden afgebrand, maar er is nog een grote tuin en mensen noemen het nog steeds ‘Fukuoka castle’). Vanaf de plek waar het kasteel heeft gestaan kan je de stad overkijken en ’s avonds is dit een erg mooie skyline. De kasteeltuin heeft erg veel sakura bomen en dit is ’s avonds nog mooier wanneer ze verlicht zijn.
Zaterdags moest ik werken in de morgen. Uiteindelijk was ik na 2 uur al klaar en na een chocomelk in de Starbucks en een lunch (tempura; gefrituurde kip, groentes, vis etc) hadden we het plan gemaakt om naar Shikashima (shima = eiland) te gaan. Het is eigenlijk meer een schiereiland, verbonden door 1 straat aan het vaste land. Maar we zijn zelf met de ferry (supersnelle en kleine boot) naar het eiland gegaan, leuker dan de bus :). Op het eiland hebben we mountainbikes gehuurd om een rondje eiland te fietsen. Na 3 uur sightseeing waren we weer terug bij de fietsverhuur en zijn we weer richting huis gegaan. Shikashima is een klein eiland, maar perfect voor een tour met de fiets. Het heeft supermooie strandjes en uitzichten. Verder zijn we op dit eiland nog naar een shrine (jinja) gegaan, deze was erg groot en mooi (kirei).
Vorige zondag had de kendo club een sakura (hanami (hana=bloem, mite=zien)) party georganiseerd. Het begon om 12 uur en toen ik naar buiten ging was het al iets van 22 graden buiten (veel ingesmeerd deze dag). Er waren erg veel mensen van de club en we aten sushi, gefrituurde kip, pizza, hert en wildzwijn onder het genot van een bierje of sake (japanse wijn). Erg lekker! Twee mannen van de kendo club hadden hun ukelule meegenomen en uiteindelijk eindigden we allemaal zingend (behalve ik, ken de tekst niet haha). Verder hebben we nog wat badminton en volleybal gespeeld en rond 5 uur ben ik weer naar huis gegaan.

Ondertussen heb ik trouwens hier toch maar een volleybal gekocht, mis het toch wel een beetje haha :)

_______________________________________________
Time flies when you are having fun.. Just a few months left unfortunately.

Spring has start. However maybe I should call it summer. It is already really warm here (temperatures of summer in Holland (around 20-24 degrees). And sakura started, really beautiful. I went three times to the Ohori park to see these flowers and to enjoy the weather. I went with two friends and the next week again with another friend. We fed the birds (they catch the bread in the air) and went to a (Japanese) Italian restaurant to eat some pizza and pasta. With the other friend I rent a boat to row over the lake and enjoy the park in this way.

At a Wednesday (21/3, national day in Japan and so a day off from work) I met Peter, friend from Egypt. This was his last week in Fukuoka, after 2 years of living here. We ate something and he taught me some new songs on the ocarina. It’s a really nice instrument!

The same evening I went for the first time to the cinema here in Japan (English-spoken movie). I went with my half Chinese/Japanese friend to ‘Tomb Raider’. It was a nice and sometimes thrilling movie, however it was quite similar with the idea of Indiana Jones and the aftermovie was kind of similar to a James Bond aftermovie, so it could have been more original. But it was a funny night and I even won from him playing Mario Karts (jouzu (skillfull). Here in Japan there are a lot of game centres and Japanese people love it.

Last Thursday I went with Thi (a girl from Vietnam) for dinner. The plan was to eat some nabemono (hotpot) but of course it doesn’t go always as you plan so we ended up eating Yatai (my first time!). Yatai is really famous in Fukuoka. Yatai are small food stalls on wheels. Around 5-10 people fit in a yatai. You can eat some barbecue food here but they also often sell ramen etc. Really good and you should definitely try when you’re in Japan.

The day after I went again to Ohori park but this time we combined it with a visit to the castle at night. From the castle (which is not there anymore, it was burned a long time ago but they still call the place ‘Fukuoka castle’) you have a nice view on the city which in the evening turns to a beautiful skyline. Moreover, the sakura trees were illuminated, really kirei (beautiful).

On Saturday I had to work in the morning. However, after 2h of work I was done and after a coffee in the starbucks, Seigen and I went for lunch, eating some tempura (fried chicken, fish, vegetables etc.). We made the plan to visit Shikashima (Shika island), an island which is connected by one street to the rest of fukuoka. However we went by ferry to this island. On shikashima, we rented mountainbikes to make a tour around the island. After three hours of sightseeing, we were back at the cycle rent shop and went home again. Shikashima is small but perfect for a tour by bike. It has beautiful beaches and beautiful views. Furthermore, the shrine on the island is quite big and pretty.
Last Sunday I had a sakura party organized by the kendo club. It started at 12h and when I went outside to join this party, I think it was already 22 degrees outside. There were many people from the kendo club and we eat sushi, pizza, deer and wild boar. Tasted all really good! Two persons from kendo brought their ukelule and finally we all end up singing (except me, don’t know the text haha). Furthermore, I played some badminton and volleyball (using a soccerball haha). At 5pm we went home again, it was a nice day.

Btw, I have bought a volleyball, miss it too much haha :)