Week 1 - Fukuoka - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marion - WaarBenJij.nu Week 1 - Fukuoka - Reisverslag uit Fukuoka, Japan van Marion - WaarBenJij.nu

Week 1 - Fukuoka

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

25 November 2017 | Japan, Fukuoka

(English below)

Hoi allemaal!

Eerste indruk japan: veel palmbomen (hoe dan, zo warm is het hier nu niet), tanken hoef je niet zelf te doen, geen enkele westerling te bekennen, baseball, vierkante auto's en verboden om te bellen in de bus.

Ik was van plan geen grote verhalen te schrijven, maar moet toch even iets meer kwijt dan ik dacht :)

Dag 1 (woensdag):
Alles wat mis kon gaan ging mis vandaag. Met volle moed ging ik op pad naar mijn werkoffice, want ik had een meeting om 12 uur. Ik had al een chinees meisje gevraagd waar en wanneer ik moest uitstappen en of ik de goede bus had, want werkelijk alles is in het japans. Op de bus borden buiten zijn geen engelse letters te bekennen, alleen in de bus zelf komt het 1 seconde voorbij. Uiteindelijk bij het ziekenhuis uitgestapt, want daar ergens moest mijn office zijn, maar geen idee waar ik heen moest. Een stukje richting het station gelopen en toen maar gebeld om te vragen hoe en wat. Diegene aan de telefoon zei dat ze me op kwam halen bij het station, maarja dit heeft natuurlijk weinig nut als je bij het verkeerde ziekenhuis bent uitgestapt en dus ook bij het verkeerde station staat. Na 3 kwartier wachten nog maar een keer gebeld en toen bleek ik inderdaad verkeerd te zijn, maar gelijk viel mijn telefoon al uit (want met ee nederlandse simkaart betaal je €2,-/min.).
Toen richting Kyushu university gelopen, maar natuurlijk was ik ook weer op de verkeerde campus, maar na ongeveer 2,5 uur lopen (door de volle regen) kwam ik aan op de goede plek, met achter me een hele groep japanners die me geholpen had (dank jullie wel!).

Het werkoverleg zelf was meer een tour, want doordat ik te laat was, was mijn supervisor al op weg naar Vietnam (voor een congres).
Wel heb ik mijn eigen bureau gekregen en de belangrijkste plekken gezien.
Ook koffie gekregen (hij vroeg of ik koffie lekker vond en ik zei 'nee', maar blijkbaar verstond hij het niet, dus moest ik het maar een soort van opdrinken. Gelukkig zat er wel een dekseltje op en kon je dus niet zien hoeveel ik er nog in had zitten toen ik het weggooide (whoops)).

Dag 2: Gelijk een fiets gekocht, het openbaar vervoer is nogal duur en veel mensen stappen dan ook op de fiets (fietsen zijn trouwens erg goedkoop hier; een normale nieuwe fiets kost ongeveer 80-120 euro.
's Middags met mijn huisgenootje (een aardig chinees meisje) naar de binnenstand van Fukuoka geweest. Overal zie je hoge en soms dubbele bruggen en 1 brug loopt zelfs over de hele voorstad heen. Fukuoka (en waarschijnlijk elke stad in Japan) heeft veel winkelcentra. Winkeltjes buiten aan een plein zoals in nederlands zie je eigenlijk niet. Een erg mooi ontworpen winkelcentrum is Canal City. Door dit winkelcentrum loopt een riviertje. Op de terugweg naar het metrostation nog langs een mooie tempel gekomen.

Dag 3: Om 10 uur had ik een afspraak met een doctor van mijn stage. Hij zou me helpen met het inschrijven van mijn adres, het aanschaffen van een bankkaart etc. Maar goed ook dat hij mee ging, want alleen was het never nooit gelukt. Alle formulieren zijn in het japans en ook begrijpen de mensen geen engels. Samen ook gelunched in het ziekenhuis: noodlesoep! Wel oké, maar ik heb toch liever het Nederlandse eten (ook maar een lepel en vork gepakt ipv de chopsticks).
's Middags met de fiets richting het werk gefietst, om de weg te verkennen en zodat ik de volgende keer geen bus hoef te pakken (openbaar vervoer is nogal duur). Ook langs een tempel (Hakozaki Shrine) gekomen. Erg groot!

Dag 4 (zaterdag): rond het middaguur even naar het strand gefietst (is echt 100m vanaf mijn kamer). Daarna wat dingetjes gekocht die ik nog nodig had en 's middags wat artikelen doorgelezen en voor de uni bezig geweest.

__________________________________________________________

Helly everyone!

First impression of Japan (Fukuoka): a lot of palmtrees ((?) it is not that warm), people who fill your car with fuel (don't have to do it yourselve), no western people at all, baseball everywhere, squared cars, and it is forbidden to call when you are in the bus.

At home I said, 'I am not going to write a lot', however, I really need to share some information about my first week.

Day 1 (Wednesday):
Everything that could go wrong, went wrong. I went by bus to my meeting at 12 o'clock. I asked a Chinese girl which bus I had to take and when to get off again because everything is in Japanese. The bus signs at the bus stops don't contain any English characters and in the bus itself the English name is only mentioned for 1 second.
After 15 minutes I was at the hospital and went searching for my work office. However, I really could not find it. I walked to the station and called my office to ask where to go. The person who answered the phone said she would come to the station to see me there. But of course this makes no sence when you got off the bus at the wrong hospital and thus also walked to the wrong station. After 45 minutes, I called again to the office. Unfortunately, my phone died because I didn't had money anymore (because of my Dutch sim card, I pay 2€/min).
So I walked to Kyushu University, but this was not the right campus for me and after a 2,5 hours walk (through the rain), I finally entered the right building (with a group of Japanese people who helped me (Thank you!)).

The meeting itself was a tour to the most important building/places. Because I was too late, my supervisor already went to Vietnam to a congress. However, I got my own desk.
Furthermore, the man who gave me the tour got me a cup of coffee (he asked me if I wanted some and if I liked it and I answered 'nö'. Probably he didn't hear/understand what I said, so he got me a cup of coffee and I had to drink it. Fortunately, it was a 'take away' coffee including a lid so he couldn't see how much I already drunk and how much coffee still was inside when I throwed it away (sorry!).

Day 2: In the morning I bought a bike. The public transport is quite expensive and most people bike to their work etc. (the bikes are quite cheap; a normal new bike is about 80-120 euros).
In the afternoon, I went together with my roommate (a really nice Chinese girl) to the inner city of Fukuoka. There are a lot of bridges and sometimes there are even 'double' bridges. Fukuoka (and probably most of the other cities in Japan) has a lot of shoppingmalls. You will not see shops outside at a square, as we have in the Netherlands. A shoppingmall with a nice architecture is 'Canal City'. Through this shoppingmall runs a small river.
At the way back, we saw a really nice temple.

Day 3: I had a meeting with a doctor from my internship at 10 o'clock. He would help me with registering my new address, arranging a new bank card etc. It was really nice he helped me because I really could not do this alone. All forms are in Japanese and the people who work there also do not understand English. Furthermore, we lunched together at our campus: noodle soup! It was okay but I prefer the Dutch lunch/food (I also used a spoon and fork instead of chopsticks). In the afternoon I cycled back to work to get to know the way, so next time I don't have to take a bus. I also went to the Hakozi Shrine (a temple). This one was really big!

Day 4 (Saturday):
Around noon I cycled to the beach (which is only 100m from my room). Next I went to the shopping mall to get some stuff which I still needed and read some articles for uni.



  • 25 November 2017 - 17:22

    Luuk,José En René :

    Marion, mooi en gezellig verslag. Leuke foto's, die geven goede indrukken van Japan!

  • 26 November 2017 - 11:43

    Marvin:

    Zij begrepen geen engels dat is echt niet leuk. Veel plezier!

  • 28 November 2017 - 15:51

    Jos En Gerda:

    Hallo Marion, echt moedig van je dat je daar alleen heen bent gegaan! Nu is het nog zoeken maar voordat je het weet ken je daar overal de weg. Leuk om je verhaal te lezen en voor jou een opluchting om het op te schrijven. Heel veel succes in Fukuoka met je stage! Groeten van ons.


  • 29 November 2017 - 08:51

    Marjorie:

    Hoi die Marion wat een ramp jouw 1e dag!! Maar geluklig laat je je niet op de kop zitten en ga je ervoor!!! Knap hoor!!! Mooie foto's!! Heel veel succes!! We blijven je zeker volgen!!! Marwo

  • 29 November 2017 - 13:44

    Indra Behari:

    Hey Marion

    Heel veel succes

  • 30 November 2017 - 22:22

    Huur Slot:

    Hallo Marion,

    Het heeft even wat tegengezeten, nu kan het alleen maar beter gaan.
    Allemaal leerzaam. Met een week of wat ga je op se automatische piloot..
    Studeer ze en geniet ervan.

    Groeten,

    Ria en Huub Slot




  • 01 December 2017 - 12:06

    Odette:

    Heey topper!

    Haha..klinkt inderdaad stressvol, dagje 1..maar super goed dat je toch op de bestemming bent gekomen, toch ff geflikt! Leuk verslag heb je geschreven, zie het al helemaal voor me hoe je daar alles verkend.
    Heel veel succes met settelen, stokjes eten (lekker klungelen) en Japans leren lezen! ;)
    Toi toi toi


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 05 Nov. 2017
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 3530

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2019 - 06 September 2019

Roadtrip Tokyo-Oshima island

20 November 2017 - 30 November -0001

Japan - Fukuoka

Landen bezocht: