Deel 7. Nagasaki-Saitozaki-Yanagawa - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Marion - WaarBenJij.nu Deel 7. Nagasaki-Saitozaki-Yanagawa - Reisverslag uit Nagasaki, Japan van Marion - WaarBenJij.nu

Deel 7. Nagasaki-Saitozaki-Yanagawa

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

14 Maart 2018 | Japan, Nagasaki

***English below

Ohayou gozaimasu (goedemorgen), konnichiwa (goede middag), konban wa (goede avond) or oyasuminasai (goedenacht)!

Ik moet toegeven dat ik even vergeten was dat ik een blog online heb. Dat geeft wel aan dat ik erg druk ben op het moment. Maar natuurlijk nooit te druk om even op pad te gaan in het weekend (hoe dichtbij het ook is).

Nagasaki trip:
Alweer een tijdje terug (om eerlijk te zijn alweer een hele maand..), had KUFSA (de internationale studenten organisatie hier) een eendaagse trip georganiseerd naar Nagasaki. Om half 6 in de morgen m’n warme bed vaarwel gezegd om het in te ruilen voor een 4 uurse bustocht. Ik ben naar Nagasaki gegaan met 3 goede vrienden. Na een lange bergtocht met nogal heel wat bochten en misselijkheidsgevoelens kwamen we aan bij een klein glas museum. KUFSA had een workshop georganiseerd waarbij we onze eigen telescoop konden maken (altijd goed om even chilltijd te nemen en te knutselen). Een halfuur later kregen we onze lunch (bentou) en zijn we naar de onsen gewandeld (deze waren hier megagroot met kokend water). Natuurlijk kon ik me ook niet weerhouden om wat vrienden een onverwachte sneeuw scrub te geven :) (graag gedaan!).
Het weer was erg goed en bijna alle sneeuw was al weg, zelfs op de bergen.
Eenmaal in Nagasaki city zijn we richting het ‘chinese springfestival’ gelopen. Na wat lekkere chineze snacks (soort patat van 30cm, geroosterde maiskolf en chineze rijstballen) gegeten te hebben, werden de Nagasaki owners (een beroemde japanse voetballer en zijn vrouw) gebracht voor de voorstellingen. Verder zijn er overal veel kleine kraampjes en winkeltjes en overal hangen chineze lantaarns. Erg mooi! Ik heb als souvenir een chinese paraplu gekocht (voor de zon), en heb besloten dat ik een museum ga starten thuis haha (teveel souvenirs).
In de avond na een klein christelijk katholiek kerkje te hebben bezocht zijn we uit eten gegaan in restaurant ‘Lekker’. Jaja dit was een Nederlands restaurant (Nagasaki heeft erg veel geschiedenis geschreven met Nederland, en dit kan je dan ook overal in Nagasaki terug vinden). VVV Venlo en Grolsch waren hier ook aanwezig, maar helaas alleen voor de show.

Kendo:
Kendo bevalt nog steeds erg goed. Heb m’n armor (bescherming) binnen (zie foto).
Saitozaki:
Op een zondag ben ik naar Saitozaki gegaan. Ik wou eigenlijk naar Shika Island gaan, maar had toch te weinig tijd hiervoor (beide erg dichtbij, ongeveer een uur met de bus). Het was super mooi weer (ongeveer 20 graden) dus ik heb mn kleerkast geopend om uiteindelijk te kiezen voor een jurkje en zonnebril. In Saitozaki kan je erg veel palmbomen vinden, wat hotels en een strand. Ik heb een beetje rondgelopen en gechilled op het strand. Toen ik weer thuis was kwam ik erachter dat ik mijn saifu (portemonnee) had verloren. Gelukkig is het Japan en maakt het niet uit wat je verliest, alles komt op de een of andere manier weer terug en zo ook mijn portemonnee (3 dagen later). ’s Avonds ben ik uit eten gegaan met een jongen uit Ethiopie die ik heb leren kennen op een internationaal feest (hij wil vanaf september in Nederland komen studeren). Hij had een Ocarina meegenomen (een muziekinstrument, een soort fluit). Nadat ik dit ook had geprobeerd en natuurlijk met al mijn talent van het altfluit spelen in de kerk vroeger, heb ik besloten om er ook eentje te kopen (en dat heb ik dus ook gedaan).

Yanagawa:
Na eindelijk 1 dagje vrij te hebben van uni in 4 weken (jep, ik ga zelfs op zaterdag en zondag, niet lang hoor, anderhalfuur. Mn muizen moeten ook medicijnen hebben), ben ik met een vriend naar Yanagawa gegaan. Yanagawa is een klein stadje/dorp met veel kleine riviertjes (je kan het vergelijken met Giethoorn in Nederland, alleen de chinezen zijn vervangen door japanners ;)). Na een koffie (oftewel warme chocolademelk) te hebben gedaan en wat rond te hebben gewandeld, zijn ook wij op de boot gestapt. Het was opnieuw erg mooi weer en ik ben zelf een beetje verbrand (had me zelfs nog ingesmeerd!). Het was erg mooi en de man die de boot bestuurde vertelde wat verhalen over hoe het hier ging en wat geschiedenis (gelukkig had ik mijn eigen vertaler bij me). Maar een paar mensen kunnen zo’n boot besturen (het besturen gaat dmv een hele lange bamboo stok (in sommige stukken is de rivier meer dan 3m diep). Omdat het besturen met zo’n stok erg moeilijk is, gaan de mensen hier niet met pensioen. De man op onze boot was 73 jaar oud en een andere man was 86. In de toeristen tijd in de zomer hebben ze zelfs geen tijd om te lunchen (vraag me af hoe ze dan uberhaupt 86 jaar worden..). Maar het is blijkbaar erg goed betaald werk en ze zingen zelfs voor ons.

Studie:
M’n onderzoek gaat zn gangetje. Maar het is heel erg druk op het moment en ik heb 2x een experiment gedaan dat bijna 24h duurde (dag en nacht). Helaas kregen we hier geen goede resultaten uit (wsl hadden de cellen het niet overleefd door de lange licht exposure en een warmere temperatuur aangezien het zolang duurde haha). Maarja we zijn nu geswitched naar een ander soort methode waarmee we ongeveer dezelfde resultaten kunnen verkrijgen en wat minder tijd kost (gewoon een normale werkdag :)).
________________________
***English:
Ohayou gozaimasu (goodmorning), konnichiwa (good afternoon), konban wa (good evening) or oyasuminasai (goodnight)!

I have to admit that I forgot that I have a blog online.. This indicates that I am really busy at the moment. However, of course there is always time for sightseeing (even if it is really nearby).

Nagasaki trip:
Some weeks ago (to be honest, already 4 weeks passed..) KUFSA (the international student association) organized a trip to Nagasaki. At 6.30 I said goodbye to my warm bed to exchange it for a warm bus and a 4h bus ride. I went to Nagasaki with 3 good friends. After a long ride through the mountains and a lot of bends and feelings of nausea we arrived at a small glass museum. KUFSA had organized a workshop to make our own telescope (always good to do some relaxing craft work). Half an hour later we got lunch (bentou) and we went hiking to onsen (really big ones, this time with boiling water). Of course I couldn’t hold myself from giving people an unexpected snow scrub :) (you’re welcome). However, the weather was really good and almost all snow was gone (even at the mountains). After a next bus ride of 2h we arrived in Nagasaki itself. Because of the Chinese springfestival, there were a lot of tourists, a lot of Chinese small shops and performances. We ate some good snacks (fried chips (30cm long), heated corn, Chinese rice balls (?), etc. The Nagasaki owners (a famous Japanese soccer player and his wife) were brought in for the performance.
Next we went to the small shops and to admire all the Chinese laterns. Really beautiful. I bought a Chinese kasa (umbrella) (Not made for kaze (wind) but for ame (rain), WU hahaha!) for my souvenir collection (I will start a museum in the Netherlands ;) ).
In the evening after visiting a small Christian katholic church we went for dinner. This was in restaurant ‘Lekker’ and yes this was indeed a Dutch restaurant. Even VVV Venlo and Grolsch were present (unfortunately, only for showing not for drinking).

Kendo:
Kendo is still great! Got my armor (see picture).


Saitozaki:
On a Sunday I went to Saitozaki. My goal was to go to Shika Island, however I didn’t have that much time. Both are quite close (1h by bus). It was really beautiful weather (about 20 degrees) so I opened my closet to change for a summerdress with sunglasses. In Saitozaki there are a lot of palmtrees and a nice beach. I just walked a bit around and chilled at the beach. However, I went home again in the end of the afternoon and found out that I lost my saifu (wallet). But it is Japan, so everything you loose will come back again (and so it did 3days later). In the evening I went for dinner (pizza) with a guy I met in an international party before (he is from Ethiopia, wants to study in Netherlands from September this year). He brought an Ocarina (music instrument, a kind of flute). After trying this out, I decided to buy one to (so I did haha).

Yanagawa:
After 1 day free from uni after 4 weeks (yes I even go on a Saturday and Sunday (have to give treatment every day to my mice) I went with a friend to Yanagawa. Yanagawa is a small village with a lot of small rivers (can be compared with Giethoorn in the Netherlands, only Chinese people are exchanged to Japanese people ;)). After drinking a coffee, wandering around and do some sightseeing, we also went on a boat. Again it was really nice weather and I got sunburned (I even putted sunscream on…). We had a nice trip. Only a few people can sail these kind of boats so the people don’t retire. Our man was 73, however another one was 86 years old. Too bad. In tourist time in summer, they don’t have time to have lunch…. (don’t know how they even reach the age of 86…). However, they earn a lot of money by doing this job. They even sing for us.

Study:
My research is going well. However it is really busy at the moment and I did 2 experiments which lasted almost 24h (whole day and night). Too bad we didn’t get good results out of this (probably all cells died because of this long time with light exposure and sometimes too high temperature). But on the other hand, we switched to other experiments to obtain kind of the same results, which take less long, just a normal work day.






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marion

Actief sinds 05 Nov. 2017
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 3545

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2019 - 06 September 2019

Roadtrip Tokyo-Oshima island

20 November 2017 - 30 November -0001

Japan - Fukuoka

Landen bezocht: